~~~

Give Me Some Sunshine..
Give Me Some Rain..
Give Me Another Chance..
I Want Grows Up One Again...

nuffnang

~dipersilakan klik~

Followers

~~networkblogs~~

Saturday, December 8, 2012

bila nak cukup?

Termenung punyer menung, terngiang-ngiang plak suara mak aku..katanya "bila nak cukup?"

maksudnya bila nak cukup duit tuk berumah tangga ler..hikhik..



Bunyi macam xmengancam langsung kan tp inilah ayat yang selalu mak aku utarakan bila aku balik rumah...mesti sume manusia akan pelik ngan soalan ni..tp aku..yg dah lali ngan soalan ni..ia merupakan ayat ganti kpd "bila nak kawin?"

Semenjak dari dulu lagi yakni habis blaja...dlm erti kate lain...keluar je dewan tuk last paper final exam..terus mak pesan.."kumpul duit awal2..t senang jupe calon trus kawin..xyah nk tunang lame2.." wakakkaa..

Bernas jugak idea mak aku ni..berbanding ngan ayat bila nak kawin ayat ni lagi dramatik..tp percayalah bila mana mak anda bertanyakan bila nak cukup duit...maksudnye xlain x bukan..bila nak kawin la tuh..so kurang la sikit stress korang...wahahahaha....

Setiap hari ruangan kosong facebook dipenuhi dgn pertukaran satus..dr single ke engage la..engage ke married la...xtermasuk dgn gmbr2 yg diupload tuk tatapan kwn2,..sedara jauh yg xdpt hadir ke majlis kawin diorg...or saje nk kecoh sebab baju lawa...majlis gempak.. hahaha

Aku yakin dan percaya ramai yang akan gelabah memikirkan rakan sebaya yg ramai dah jupe jodoh masing2..aku juga...sedikit sebyk merasainya tp xbermakna aku rase tercabar...jauh sekali untuk merasa cemburu..

Memikirkan tidak smpai sebulan lagi untuk kita menganjak ke tahun baru..yakni symbol penambahan umur secara logiknya..menambahkan lagi rasa itu..

Omega 3...dah nak masuk 24...xpe2...we’re still  young..(ayat penyedap)..heh..

Haish..jangan fikir bile someone tu nak kawin die gersang ..no..no..no...salah tu..sebb sume org mempunyai cita2 untuk mempunyai keluarga sendri..tuk bercinta dan dicintai secara sah..rite?

Bercakap soal kawin muda..tak dinafikan sekrg fenomena ni dah kembali ke zaman atuk nenek kita kan...kalu dulu2..normal bilamana seseorg tu dah akil baligh n pas sijil rumah tangga maka akan berkahwin la die...mungkin disebbkan mentality dahulukala perempuan hanya layak utk berada dirumah..dlm erti kata lain kt dapurla..

kononnye la kan...pahtu xsampai seminggu cerai..tsk..tsk..

Berlainan skrg..wanita dah boleh keluar mencari rezeki...malah menjadi bos2 atau ketua2 sesebuah pekerjaan itu sendiri..mungkin jua kerana pangkatnya..mereka mendpt jodoh yg lambat...tp bukan ini yg ingin kupersoalkan..

Kawin muda..ya...ramai setuju ramai jgk yg menolak...Benar byk kebaikannya, namun xlepas juga keburukannya dan masing2 mempunyai pendapat masing2.



Bagi aku..kalu kau mampu untuk menggalas tggjwb,mampu mencari rezeki untuk menyara..xsalah utk kamu kawin awal..krn kamu boleh mengelakkan maksiat..btol kan?

Tp xkurang juga yg kawin hanya kerana suka2..tgk org kawin..nak kawin..padahal masak air pom xreti...ape cer? Yang penting tepuk dada tanye diri sendiri..benar jodoh itu ketentuan Allah swt tetapi tetap kene berusaha dan jika usaha itu tidak berjaya percayalah ada lagi baik untukkmu...
untuk bakal calon merangkak husband to be gua la




Bukan nak melatah, cuma berkongsi rasa dan pendapat..walaweh...semoga korunk bahagia hendaknya...nah doa yang boleh korunk amalkan tuk cptkan jodoh korunk 


 boleh jgk mengamalkan ayat-ayat ini…

1) surah syura ayat 19
Maksudnya:
Allah Maha Lembut tadbirNya (serta melimpah-limpah Kebaikan dan belas kasihanNya) kepada hamba-hambaNya Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan) dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.

2) Surah Yusuf ayat 4
Maksudnya:
Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya,”Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku…”

3) Surah Toha ayat 39
Maksudnya:
“Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasanku.”

4) Surah ali-imran ayat 31
Maksudnya:
Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

5) Ayat 1000 dinar
Maksudnya:
Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu

pandai2 la korunk carik sendrik ayatnye...
  


adios amigos,

4 comments:

Yasmin Aris said...

Nak kawennnn ! hahah

SuDu Biru said...

kalo 7000 ok la.. :)hhi

A.I.Z.A.T said...

Salam singgah..

btw, nak tambah. ada gak golongan yang kawin atas dasar trend.. Sebab semua orang kawin, bukan sebab kawin tu sbb mmg dah mampu untuk galas tanggungjawan, atau bukan sebab kawin sebab betul2 mampu..

24 tu muda lagi dik, skang zaman dah berubah.. persepsi orang ramai pun dah berubah..tapi, kalau dah sampai jodoh, dan ada kemampuan.

kahwin je dik..hehe

http://aizatbest.blogspot.com/

putri nur amira elisya said...

yasmin : haha..sila kawin ye

sudu biru :pandai2 la bajet..haha..lg murah lg afdal...ye dak?

aizat: ha..btol la tu..heh...btol 24 tu muda..tp bg pompuan 24 paling sesuai kawin... 26 ke ats da kire tue...tp atas masing2 la kan...

btol..cukup semua leh kawin..xde mslh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...