~~~

Give Me Some Sunshine..
Give Me Some Rain..
Give Me Another Chance..
I Want Grows Up One Again...

nuffnang

~dipersilakan klik~

Followers

~~networkblogs~~

Saturday, March 24, 2012

Banyak cakap-Talkative

Mempunyai anak yang banyak cakap (talkative) sememangnya memeningkan kepala ibubapa. Apatah lagi jika si anak bertanyakan soalan di luar jangkaan, jadi sebagai ibubapa jawapan dan penjelasan yang diberikan haruslah mengambil kira tahap pemikiran kanak-kanak tersebut. Sebagai contoh:

1) "mama..mama...macam mana baby boleh idup lam perut mama ni? bile die nk kua mama?" (situasi ibu mengandung)
2) "ayah, kenapa bila lampu merah semua orang berhenti ? kenape ayah x jalan je..kan senang ayah sorang je yg jalan" (situasi di lampu isyarat)


Hah!!! tak ke pening macam tu? Salah jawab maka makin panjanglah pendebatan tersebut.

OK...nasihat aku:
Jika menghadapi masalah sebegini yang dikenali juga sebagai satu sindrom
 dalam perkembangan kanak-kanak (suka bercerita dalam kata lain banyak cakap dan banyak tanya).
Jangan sesekali memarahi mereka atau menunjukkan unsur-unsur yang anda bosan dengan 
soalan ataupun ucapan mereka.

sebgai contoh:

1) "Along ni..ada pulak tanya macam tu..mana la mama tahu..dah2..pergi main ngan kawan k"
2) "Ayah tengah drive kan ni..duk diam2 boleh x?"

Hal ini jawapan sebegitu boleh memberi impak besar di masa depan mereka.

Bukti-: Kawan baik aku sendiri mengakuinya

AKU:  "asal ko pendiam sgt ha? sampai cikgu tanye pom ko jwb nta..xtau..berapa kilo emas ko simpan lam mulut ko tu?hahhhaa (gelak jht)" diam sebentar.. "ko ad mslh ke?"

RESPONDEN: "eh..xdelah aku ok je..aku mls nk jwb je"

AKU: "ko ni btol ke x btol...mls nk jwb ko ckp..." sambil buat muka x puas hati.. "aku kenal ko dah lame..memang dr dulu aku tau ko kurang cakap..even ko ckp pom x bukak mulut..aku cuma hairan jelah"

RESPONDEN: "em ntah... (tgk..ntah lg) dulu aku byk ckp..aku ingt lagi mase aku kecik2..balik je sekolah aku mesti cerita pasal sekolah kt mak aku..yelah aku kan anak sulung...mane ade adik mase tu" 
suasana sunyi seketika... 
"tp ada satu hari tu aku balik je sekolah..mak aku ngah syok layan cite feveret die..so mcm biase aku potpet potpet duk cerita..tetibe die tutup telinga ..pahtu ckp along tepi la sket..ibu nk tgk tv ni dgn nada keras...." 

dia diam lagi....sebelum sambung cerita..."so sejak hari tu aku terus x byk ckp..mybe silent is better...


**********
Tetapi bagaimana pula dengan member yang banyak cakap? 
Ok..tidak dinafikan banyak cakap ni penting jugak..even bagi aku..aku suka..
tapi for 24/7 aku rasa tak kot...korunk macam mana??
tak setiap saat kita akan rasa nak cakap...ada masa kita nak layan perasaan sorang2 kan..
ada masa nak berangan gak...orang kata privasi...

some tips for u guys jika menghadapi masalah sebegini:

  • buat bodoh je..fokus kt laptop macam korang ngan khusyuk buat keje wlpn pada masa tu korang hanyalah "berfacebooking"
  • buat2 tido bila dipanggil nama korang
  • jawab..."ntah..mybe..xtau" kompem die akan senyap serta merta..
ape komen korang ngan gambar ni???



adios amigos,

5 comments:

aienzunnur said...

lagu belog awak sedap..sy suka..buat saya rindu bangat sama awak..
awak rindu kite tak?hehehe

putri nur amira elisya said...

titew pom rindu banget kt awak... =)

arzman angah said...

follow,,,:)
http://hazman-arzman93.blogspot.com/

arep said...

tips no 3 tu..mcm biasa guna..

niea said...

ak rase ak abnormal la plak...mak ak ckap kecik2 dlu ak mls ckap.....taw da pndai bace...hehe....mgkin sbb nie la ak ngan bahasa xngam kot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...