~~~

Give Me Some Sunshine..
Give Me Some Rain..
Give Me Another Chance..
I Want Grows Up One Again...

nuffnang

~dipersilakan klik~

Followers

~~networkblogs~~

Wednesday, October 27, 2010

BEBANAN dan TANGISAN

selamat mlm sume....majoritinye time2 mcm ni mesti ramai dah masuk alam mimpi...terbg ntah ke mane da.....mlm ni x mcm mlm2 seblm ni...tibe2 aku rase sedih...sumting je....rase nk menangis je(wlpn memg ngah nangis kan)....ntah kenape aku terase....sensitif la plak kan....

untuk kesekian kalinye aku rase aku ni beban je....menyusahkan org lain...untuk kesekian kalinye jgk aku rase bosan dah hidup ni (mcm x bersyukur pom ade).. tp xdela aku doakan kematian aku...aku juz terpk...ape gunenye aku dihidupkan jika aku xnk bt kebaikan,...byk keburukan je..tp mesti ramai akan ckp..so bt la kebaikan tuh,...ntah la....aku juz wondering je....aku tau aku insan yg x bersyukur....patot aku bersyukur..at least aku ade life..ade mak ayah...xmcm org2 diluar sane yg x bernaseb baek..yg mkn nasi 0 je..yg kene buang ngan mak ayah die..ntah la....

untuk kesekian kalinya jgk...aku terpk...kenape idup aku terlalu complicated....aku xnk hidup...seyesly aku ckp..aku rase better aku x penah dihidupkan..lantak la lau korunk nk kate aku x bersyukur sekalipom....yg jelas n nyata...aku xnk pom idup..sebab aku terlalu byk buat dosa....aku rase sedih ngan idup aku....n aku tau jgk.,.mesti korunk akn ckp..so dekatkan lah diri tu kt Allah SWT..bykkan beribadah...u know what..aku rase aku x lyk..sgt2 x lyk..wlpn benar yg Allah tu maha pengampun ...maha penyanyang lg maha mengasihani..tp aku rase aku x penah nk bersyukur sume tu..aku lalai..seyesly lalai....wlpn aku sedar hakikat tu tp aku x penah pom nk amik iktibar...




seringkali jgk aku persoalkan...Ya Allah..kenape kau wujudkan hambe2Mu yg x penah nk bersyukur....speechless dah aku....blank je kepale otak ni...kalaulah aku boleh putarkan mase ni...aku xnk jd mcm ni...bak kate org menyesal dulu pendapatan menyesal kemudian xde gunenye...cumenye yg jelas n nyata..wlpn kite menyesal dikemudiannye...kite ttp kene bersyukur..at least kite dah sedar....kite still leh selmtkan idup kite...kdg2...org yg xpenah bt silap..adelah org2 yg rugi..sebb diorg x belajar sumting..iaitu penyesalan...btol x ckp aku ni??...

aku nk luahkan kt sumbody tp aku just takot aku membebankan die...so slh satu cre nk meluahkan adelah medium2 sebegini la...wlpn aku ni bknlah kaki nyg rajin mcm kaki semut...setaun sekali aku update blog ni pom dah kire bgus...

life skrg sgt mencabar....better watch out u guys...

btw: sebenarnye menangis leh redakan tensen...atau rase uneasy..sumting like that la..so menagis la lau korunk ade mslh...jgn segan...lau segan jgk..nyorok la mane2 tuk menangis..believe me...air mate ade sumting yg leh buat kite rase relief....


Mengapa Perempuan lebih banyak menangis daripada lelaki?

Kajian ilmiah menetapkan bahawa perempuan lebih banyak menangis empat kali ganda berbanding lelaki. Ini kerana mereka memiliki kelenjar-kelenjar air mata yang bentuknya lebih besar daripada kelenjar-kelenjar air mata lelaki.

Para ilmuwan Amerika sampai pada kesimpulan bahawa menangis sangat berguna untuk kesihatan. Air mata yang asli, baik itu air mata bahagia atau air mata kesedihan dapat membantu mengembalikan keseimbangan kimia tubuh.

Perempuan lebih banyak menangis kerana mereka sering hanyut dalam tangisan. Mereka mengeluarkan tangisan dengan diiringi suara yang dapat didengar sebanyak 64 kali dalam setahun. Sedangkan lelaki hanya mampu menangis 17 kali dalam setahun.

Para ilmuwan berpendapat “ Jenis air mata yang mengalir akibat tekanan perasaan (emosi) dari segi bentuk dan fungsinya adalah berbeza-beza. Air mata jenis ini merupakan reaksi kimia yang muncul sebagai tindak balas atas gejala-gejala emosi yang bercampur dengan perasaan. Dengan demikian, ia lebih penting daripada protein.”

Menangis dapat meringankan kadar tekanan kejiwaan. Ini sangat berguna untuk kesihatan lebih-lebih lagi kita kerap mendengar pelbagai jebnis penyakit yang disebut sebagai penyakit tekanan jiwa.

Menangis faktor penyebab panjangnya usia kaum hawa

Para ilmuwan menegaskan bahawa menangis dapat menyebabkan panjangnya usia kaum hawa. Menurut mereka, air mata mengandungi peratusan racun yang dikeluarkan dari tubuh melalui tangisan. Perkara ini mengakibatkan tubuh akan bebas dari racun.Para ilmuwan dalam bidang kedoktoran jiwa menegaskan bahawa menangis dapat menyelamatkan perempuan masa kini dari ketegangan urat saraf yang ia alami akibat banyaknya permasalahan yang harus dihadapi ketika menjalani rutin kehidupan.

Para doktor pakar mata juga berpendapat bahawa air mata berfungsi membasuh mata dan mengosongkannya daripada kandungan racun yang muncul akibat tegangnya urat saraf perasaan dan emosi yang selalu datang silih berganti

Hormon berbicara yang dimiliki oleh kaum hawa

Perempuan memiliki hormon yang dipanggil oksinosin. Para ilmuwan menamakannya sebagai hormon pengendalian watak. Hormon ini dianggap sebagai faktor terpenting di sebalik fenomena bersembangnya kaum perempuan dengan teman-teman ataupun keluarga mereka untuk menghilangkan stress dan bukan cara menyembunyikan diri atau melampiaskannya dengan tindakan yang zalim seperti yang dilakukan oleh lelaki.Ini akan berhujung pada satu kesimpulan bahawa kaum hawa lebih sedikit menjadi Koran akibat kekacauan saraf atau lebih sedikit terjerumus ke dalam jurang kewujudan ubat daripada lelaki

Air mata yang termahal siapa yang punya?

  1. Ibu
  2. Ayah
  3. Remaja
  4. Orang yang dizalim

Rujukan: Dipetik dari buku hikmah terapi air mata menangis kerana Allah Karya Hasan bin Muhammad Ba’Mu’aibid diterjemahkan oleh Mohd Basri bin Yusof



2 comments:

Anonymous said...

wuwu..mengapekah begitu sedih..dont worry if u feel like sharing..leh cite kt i..penyimpan mohor rahsie raje2 yg amat profesional n diakui zaman berzaman..be strong taw..stiap dari kte x terlepas drpd wat sialp..yg penting kte de inisiatif utk berubah..=)

putri nur amira elisya said...

aaa...sapekah gerangan anda tuk sy berkongsi rase..kekeke...niway thanks la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...