~~~

Give Me Some Sunshine..
Give Me Some Rain..
Give Me Another Chance..
I Want Grows Up One Again...

nuffnang

~dipersilakan klik~

Followers

~~networkblogs~~

Sunday, February 13, 2011

demam aka fever

okayyy..nk story seket ..ni bru je baek dr demam...ade la saki baki die..sakit kepala..walaweiii..teruk jugak aku demam semlm...panas giler badan..lau letak telur..telur tu pom leh hangus..hahah..tipu je tu.. tp seyesly memg sgt panas....berdenyut2 kepala...idunk tersumbat xyah nk ckp la..seb bek ade mulut..leh gak bernafas...kahak pom dah kaler hitamm..erkkk....ngan batuknye...



lau aku ade rumet kompem die gelak je tgk aku..hahah...dgn baldi kt tepi katil..in case nk termuntah ke...yela dah x larat nk bgn kan..ngan segala jenis ubat kt tepi katil...ngan towel basah seluruh tubuh..dah mcm da mummy return plak(membe aku yg ckp) wahahhaa..tu pun tipu...mane la larat aku nk bgn amik towel bebyk..tp untung gak aku ade byk towel kecik....leh gak wat tuam2 kepala..

ptg tu xde la teruk pom...mlm la..nk kua beli ubat..xlarat..so aku bedal jela ape yg ade..ubat selsema pom selsema la..janji leh tido..tp xsgke lak takleh tido..yela...dah kuat sgt panasnye..smpai skit belakang2 aku...tp doktor penah ckp..lau dah suhu tinggi sgt..tu yg leh buat skt2 sendi...byk kali terjage,..sebb xthn sgt pans..aku kuatkan jgk diri aku bgn amik towel n semangkuk air...tuk jerang kepala(tuam)...


 duk tuam2 kepala tu..teringt plak mase demam kt umah..leh gak manje2 ngan mak aku..hahhaa..yela..kompem die stay up..duk tuam kepala aku...ngan air asam jawa...tiap kali air tu jatuh kt kepala aku...damai sgt rasa..nk2 bila jari jemari mak aku duk usap2 kepala...walaweiiii..nk time2 tu gak nk balik umah..wahhaha..dah la sengsorg..cian aku..yg ade teman aku pom aj...tp mane la die reti bahase...dah aj tu teddy bear...tup2 terpk lak nk try gune cool fever..alah benda yg mcm plaster tu tuk org demm...best ke ek??? 

sejarah kedemaman aku...ni bkn la yg plg teruk..sebb aku penah kene demam panas...ingt lagi mase tu darjah 3..balik2 dr sekolah..kan panas giler..aku boleh trus g mand..konon2 bajet akan sejuk la..dah mand2..aku just ingt aku ngantok sgt...aku tido la..pastu blank...bgn2 je..ade kt hospital...ade sorg mekc (nurse) dtg sapa aku..."adik dah sedar ye...adik name ape ni" aku pndg je die..mula2 pk gak...sape plak la makcik ni kaco je..tup2 dgr plak mak aku nyampuk.."irah..mekc tanye tu..nape x jwb" lor..bru sedar kt spital rupenye...

dr cerita mak ayah aku...pas aku tido tu..akak aku mengadu kt die..yg aku duk pggl2 name die...bile mak aku cek2..rupenye aku demam..kelam kabut la mak ayah aku...ayah aku pun dukung la..ngan menaiki motor sepupu aku..g la anta klinik..tp dah disebbkan teruk sgt demm aku..naik la ambulance anta g hospital besar..dpt gak aku merase naik ambulance wlpn mase tu aku x sedar pom..wahahahah...betapa teruknye demm aku tu smpai mak aku ckp doktor nk amik air tulang belkg aku..erkkk...tp mak ayh aku x kasi...eee..seram sejuk aku...

demam panas ni memang bhye leh smpai jd cacat..allahamdulillah la aku ok...2nd time demm aku yg teruk mase aku duk asrama form 4 or 5 gitu la..2 hari terbrg je...smpai bile kebah je demam aku rase sgt kurus..m,au turun 2 3 kilo..hahahaha

lau demam tu cepat2 la berjumpa doktor..bahye dibiarkan..nak2 demam panas...demam denggi ke...
sedikit info:

Demam 

Pengenalan 
Demam adalah tindak balas normal badan terhadap sebarang jangkitan dan penyakit-penyakit 
lain. Ia bukanlah satu penyakit tetapi gejala yang selalunya menandakan anda mempunyai 
penyakit-penyakit yang ringan (tidak serius). Suhu badan normal adalah 37°C, jika melebihi 
tahap ini anda akan disahkan demam.  
Penyebab Demam 
• Ia biasanya berkaitan dengan jangkitan virus seperti selsema, sakit tekak, sakit telinga, 
cirit birit, denggi, dan HIV.  
• Jangkitan bakteria seperti radang appendiks, jangkitan pada paru-paru (pneumonia), 
batuk kering (TB) dan jangkitan pada selaput otak (meningitis)  
• Demam malaria  
• Penyakit sendi  
• Ubat seperti antibiotik dan sebagainya  


Rawatan 
Rawatan dirumah : 
• Jika demam itu tidak teruk tiada rawatan yang diperlukan  
• Minum air atau cecair dengan kerap untuk menambah kehilangan bendalir dalam 
badan.  
• Makan makanan ringan dan mudah hadam seperti sup  
• Cuba mandi dengan menggunakan air panas suam untuk meredakan demam.  
• Berpakaian longgar, jangan berselimut kerana ini akan meningkatkan suhu badan.  
• Makan ubat seperti paracetamol dengan jumlah yang tepat untuk meredakan demam 

Bila Perlu Berjumpa Doktor? 
Jika anda mempunyai gejala yang serius : 
• Jika suhu badan melebihi >39°C rawatan di rumah tidak akan membantu.  
• Baru pulang dari perjalanan luar Negara.  
• Mendapat gejala lain seperti ruam, pendarahan, sawan, mengantuk, sesak nafas, sakitsakit sendi, atau bengkak-bengkak badan  
• Sakit perut, mata atau tulang pipi.  
• Mempunyai lain-lain penyakit seperti kencing manis dan barah.  
• Tidak dapat mengambil makanan dan bendalir yang cukup.  
• Sering buang air kecil dan mengalami kesakitan atau dengan kadar yang sedikit.  
• Tidak ada perubahan selepas 4 ke 5 hari. 
• Demam masih berlarutan walaupun dengan rawatan di rumah.  
• Demam berkaitan dengan kecederaan
  
Pencegahan 
• Elakkan dari mendekati seseorang yang sedang demam  
• Mengamalkan kebersihan .  
• Ambil diet yang seimbang dan sihat.
  
Bagaimana Mengukur Suhu Badan? 
• Untuk memastikan adakan anda demam, gunakan jangkasuhu klinik, yang sesuai dari 
farmasi untuk mengukur suhu badan.  
• Basuh jangkasuhu badan (termometer)  dengan sabun, terutamanya kawasan bulat 
yang dimasukkan ke dalam mulut.  
• Goncangkan termometer untuk memastikan tahap merkuri bawah dari 35°C.  
• Letakkan termometer di bawah lidah atau lengan.  
• Alihkan termometer selepas 4 minit di bawah lidah dan 5 minit di bawah lengan. (jika 
suhu diambil di bawah lengan, tambahkan 0.5°C untuk suhu badan luaran yang 
rendah).  
• Ambil bacaan setelah tahap merkuri berhenti.  

Bolehkah Kita Menjangka Suhu Badan Berdasarkan Jangka Suhu Telinga 
Atau Perubahan Warna Kulit?  
• Jangka suhu telinga sering digunakan tetapi kurang tepat.  
• Strip jangka berwarna tidak tepat dan tidak digalakkan penggunaannya.  





adios amigos,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...