~~~

Give Me Some Sunshine..
Give Me Some Rain..
Give Me Another Chance..
I Want Grows Up One Again...

nuffnang

~dipersilakan klik~

Followers

~~networkblogs~~

Tuesday, August 24, 2010

** mentaliti yg perlu diubah **

pada hari sabtu yg lepas yakni... 21 ogos 2010..aku telah mengikuti satu seminar keusahawanan di Kota Damansara...so awal2 pg lagi seawal 7.10 pg aku dah terconggok kt bus stop menunggu driver aku dtg amik..har3,..be specific..ade org dtg pick up la...penat bediri aku duduk..n begitu selama sejam...grrrr...aku da mula tensen..mane nih...janji kul 7.15 kul 8.00 da nih.. inilah janji melayu..bak kata mantan perdana menteri Tun Mahathir " MELAYU MUDAH LUPA"....

tepat jam 8.04 akhirnya org yg ku tunggu2 sampai jgk....oh gosh..terkedu aku sebentar. Hyundai Civic beb...baru lak tuh...kereta berwarna hitam tu berhenti btol2 dpn aku...sekilas kupandg di bhgian pemandu...n sekali lg...aku terkedu..ensem siot...saat tu jgk..dunia ni seakan2 terhenti...bunga2 mula berterbangan....

'Ponnnnn'....oh gosh omak kau..terkejut aku..siot punye brader dihonkannya...dgn kelam kabut aku masuk kedlm perut kereta td....selain aku..ade sorg lg budak lelaki..jdlah kami bertiga...so berlaku la perbualan pendek 3 segi antara kami...borak punyer borak..tibe2 brader td brek mengejut..oh gosh hampir nk jatuh jantung aku....n bru je nk reda tibe2..'bammm'...aku tercampk ke dpn..adeh skit belkg aku..tanpa kami sedar...kereta belkg telah melanggar bonet Hyundai Civic yg comel td...oh gosh..Allahamdulillah xde pape jd..cume kemalangan kecik je...

tapi bkn ini yg cube kusampaikan sebenarnye....oleh krn seminar habis terlalu lmbt..so terpkse la kami semua berbuke di masjid berdekatan..sampai shj di perkarangan masjid...kelihatan penduduk setempat telah ramai mengambil tempat...'ramainye kanak2..ade pesta ke ape nih' bisik hati kecilku..ttp tdk ku endahkan mereka semua...aku berbuke ala kadar....selesai berbuka..kami semua masuk ke masjid tuk solat maghrib sblm kami semua pulg...

aku sedikit terkejut..di saat ibubapa menunaikan solat..anak2 dibiarkan tanpa pengawasan....ade yg berlari2 dihadpan org2 yg tgh bersolat..tak kurg juga yg membuat bising...da..aku juga turut menjadi mangsa...siot punyer budak....tetapi yg kuhairankan kenapekah ibubapa mereka tidak amik kisah....ade juga yg kuperhatikan..anaknya diam disisi si ibu yg tgh bersolat..sampaikan jemaah lain terpakse memujuk si kecil agar memberi ruang mereka menyambung saf...pelik...

membawa anak2 seawal usia sethn ke masjid tuk berbuka seterusnya beribadat tersgt la bgus..krn melentur buluh bialah dr rebungnye..ttp adkah bgus membiarkan mereka berkejar-kejaran di hdpn org yg tgh bersolat..dan membuat bising didlm masjid???? itu tidak kuceritakan lg suasana di luar masjid....seperti ade pesta keramaian...kanak2 bebas berlari2 sambil membuat bising..

jika difikirkan kanak2 itu dr rumah kebajikan mustahil..krn ku lihat mereka duduk bersama ibu masing2...yg paling menghairankan aku..jika dilihat di parking kereta...hampir 95% adalh kereta yg boleh thn jgk mhlnye..avanza,hyundai ape ntah,myvi, wira......volkwegens pom ade...

moral of the story
*jika anda terpakse membawa anak2 kecil ke masjid krn tiada penjagaan dirumah..pastikan mereka di awasi...ape gunenye anda berkobar2 ingin beribadat ttp dlm mase same anda telah melakukan dosa..menyusahkan jemaah lain...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...